60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN
BİLİŞSEL GELİŞİMİ
1) İnsan resmindeki eksik vücut bölümlerini çizer.
2) 10-25 parçalı yap-bozu tamamlar.
3) Geometrik şekilleri birleştirerek yeni şekiller oluşturur.
4) 6-10 nesneyi herhangi bir özelliğine göre gruplandırır.
5) 1'den 10´a kadar olan nesne grupları ile rakamlar arasında ilişki kurar.
6) 1´den 10´a kadar olan nesneleri kullanarak toplama yapar.
7) 1´den 10´a kadar olan nesneleri kullanarak çıkartma yapar.
8) Yarım ve bütün olan nesneleri gösterir.
9) 1'den 20´ye kadar olan rakamları sıralar.
10) Eşleştirme, ilişki kurma, gruplandırma ve sıralamayı nasıl yaptığını açıklar.
11) Neden sonuç ilişkilerini kurar.
12) Kısa bir süre gösterilen resimdeki ayrıntıları hatırlar.
13) Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder.
14) Nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları söyler.
15) Bir dizi içerisindeki nesnelerin birbirlerine göre konumlarını söyler.
16) Miktar bildiren kıyaslama ifadeleri kullanır.
17) Haftanın günlerini sırasıyla söyler.
18) 20´ye kadar ritmik sayar.
19) Günün farklı zaman dilimlerinin isimlerini söyler.
20) Somut nesneleri kullanarak grafik oluşturur.
21) Nesne grafiğini okur.
22) Üç nesneden oluşan örüntü yapar.
60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN
DİL GELİŞİMİ
1) Sesler arasındaki farklılıkları söyler.
2) Sesler arasındaki benzerlikleri söyler.
3) Verilen sese benzer sesler çıkarır.
4) Sesinin tonunu, hızını, şiddetini ayarlar.
5) Sıralı ve bileşik cümleler kurar.
6) Cümlelerinde özneye uygun fiil kullanır.
7) 6 ve daha fazla sözcükten oluşan cümleler kurar.
8) Geçmiş, şimdiki ve gelecek zamanı kullanır.
9) "Kim, ne, ne zaman, nerede, neden, nasıl?" gibi sorular sorar.
10) "Kim, ne, ne zaman, nerede, neden, nasıl?" gibi soruları yanıtlar.
11) Cümlelerinde "çünkü, daha sonra" gibi bağlaçlar kullanır.
12) İşaret ve kişi zamirlerini kullanır.
13) Konuşmalarında zaman zarflarını kullanır.
14) Dilbilgisi kurallarını çoğunlukla doğru kullanır.
15) Zıt ve eş anlamlı sözcüklerin anlamlarını söyler.
16) Eşsesli sözcüklerin anlamlarını söyler.
17) Sohbete katılır ve sohbeti sürdürür.
18) Akıcı konuşur.
19) Dinlediği bir öyküyü anlatır.
20) Resim, nesne ya da olaylar arasında ilişki kurarak anlamlı öykü anlatır.
21)Konuşmalarında mizahı kullanır.
22) Çevresindeki yazılı materyalleri tanır.
23) Yazının bir anlamı olduğunu bilir.
24) Yetişkinlere duygu ve düşüncelerini anlatır.
25) Okumanın günlük yaşamdaki önemini söyler.
26) Yazının yönünü gösterir. Kitaptaki resimlere bakarak okuyormuş gibi yapar.
60 - 72 AYLIK ÇOCUKLARIN
SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİMİ
1) Evinin adresini söyler.
2) Ebeveynin telefon numarasını söyler.
3) Duygularını belli eder.
4) Başkalarının duygularını açıklar.
5) Kendini özgün yollarla ifade eder.
6) Kurallara uyar.
7) Gerekli durumlarda kuralları başkalarına açıklar.
8) Aldığı sorumluluğu yerine getirir.
9) Kendine güven duyar.
10) Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlar.
11) Yeni tanıştığı bireylerle kolay iletişim kurar.
12) Amaçları doğrultusunda davranır.
13) Duygularını kontrol eder.
14) Gerektiği durumlarda liderliği üstlenir.
60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN
MOTOR GELİŞİMİ
1) Engelin üzerinden koşarak atlar.
2) Ritme uygun olarak sekme hareketi yapar.
3) Tek ayak sıçrayarak 2-3 m ilerler.
4) Topu tek elle omuz üstünden atar.
5) Topu tek elle yerden yuvarlar.
6) Belli bir mesafedeki hedefi vurur.
7) Topu yerde 5-6 kere sektirir.
8) İp atlar.
9) Vücudunun farklı bölümlerini kullanarak dengede durur.
10) Tek ayak üzerinde 9-10 saniye durur.
11) Çeşitli hareketleri müzik ve ritim eşliğinde ardı ardına yapar.
12) Yumuşak malzemeleri kullanarak 2-3 parçalı kompozisyonlar oluşturur.
13) Örnek gösterildiğinde kâğıdı çapraz şekilde katlar.
14) Örneğe bakarak daire, üçgen, kare ve dikdörtgen çizer.
15) Yatay, dikey, eğri ve eğik çizgiler çizer.
16) Yatay, dikey, eğri ve eğik çizgilerden yeni bir şekil oluşturur.
17) Kalemi doğru tutar.
18) Örneğe bakarak 1-5 arası rakamları yazar.
60-72 AYLIK ÇOCUKLARIN
ÖZBAKIM BECERİLERİ
1) Dişlerini fırçalar.
2) Elini yüzünü yıkar, kurular.
3) Vücudunu yıkar.
4) Günlük işlerde sorumluluk alır ve yerine getirir.
5) Hava şartlarına uygun giysiler seçer.
6) Giysilerini kendi kendine çıkarır, giyer.
7) Giysilerinin düğme ve çıt çıtlarını çözer ilikler.
8) Ayakkabılarını bağlar.
9) Yemek araç gereçlerini doğru kullanır.
10) Yemek tabaklarını ya da servis tepsisini taşır.
11) Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanır.
12) Tehlike yaratacak durumlardan kaçınır.